نگاهی تحلیلی به مجموعه رمضانی شبکه دو
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۵۶۲۶
به گزارش جهان نيوز، سریالی که شبکه دو سیما در طول ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن کرد، «بچهمهندس» بود که داستان آن در محیط یک پرورشگاه و از زبان کودکان میگذشت و درونمایهای عاطفی و احساسی داشت. جامجم در این گزارش از منظر تحلیلی بچهمهندس را بررسی میکند، به مروری به بازی بازیگران میپردازد و از نگاه کارشناسان و منتقدان، نقاط قوت و ضعف این مجموعه را به شرح درمیآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک مجموعه بیادعا
بچهمهندس آخرین مجموعهای بود که امسال نامش به عنوان سریالی رمضانی برای پخش از شبکه دو سیما مطرح شد؛ مجموعهای که هیچکس و حتی عوامل آن، فکر نمیکردند گزینه پخش در ماه مبارک رمضان باشد و فضا و درونمایه آن، با همه مجموعههایی که پیش از این در این ایام روانه آنتن شده بود، تفاوت داشت. با این حال بچهمهندس علیرغم تصور خیلیها، از همان قسمت اول درخشید و مخاطبان را درگیر خود کرد. بچهمهندس روایت زندگی جواد ، کودکی پرورشگاهی است. مجموعهای که پخشش البته به ماه رمضان و دوران کودکی این شخصیت محدود نمانده و ماجرای شیطنتهایش تا دوران بزرگسالی و زمان حال ادامه پیدا خواهد کرد. در شرایطی که سریالهای رمضانی سیما عموما به موضوعات مشکلات خانوادگی، گرفتاریهای اخلاقی و اجتماعی و یا مضامین عرفانی و ماورایی محدود ماندهاند، ساختارشکنی و حرف تازه بچهمهندس شایسته تحسین است. مجموعهای که در سال نبود مجموعههای طنز در رمضان، تلفیقی از فضای شوخی و جدی را توامان دنبال میکرد؛ به وقتش میخنداند و به وقت دیگر، اشک به چشمان مخاطبان میآورد.
برگ برنده؛ کودکان
مهمترین نکته قابل توجه در بچهمهندس، بازی بازیگران کودک آن بود که به شایستگی توانسته بودند در قالب نقشهایشان قرار بگیرند و غمها و شادیهای شخصیتهایشان را با مخاطبان به اشتراک بگذارند. جالب این که فضای بچهمهندس، در سالهای دهه 60 خورشیدی میگذشت و این کودکان که همه متولد دهه 90 هستند، توانستند در نوع لباس پوشیدن و ظاهر و حتی گفتار، تصویر کودکان آن سالها را به ذهن متبادر کنند. بازی بازیگران کوچک نقشهای جواد (یونا تدین)، مومو / مژگان (نیوشا علیپور) و رسول (آریا نرجآبادی) نوید حضور جدیتر این ستارهها را در سالهای بعد داد.
روایتی شیرین و دلچسب
اکبر نبوی، منتقد سینما و تلویزیون به جامجم میگوید: برای نظر قطعی دادن باید سریال را به طور کامل ببینم، در همین چند قسمت که دیدم به نظرم آمد که در بچهمهندس به یک موضوع انسانی توجه شده و این توجه در قالب روایتی نرم و متکی بر داستان بود. بازی کودکان به خصوص شخصیت جواد و مژگان خیلی خوب بود و همچنین بازیگران خانمی که در کنار این بچهها بازی میکردند. بازی خوب بچهها به حضور پررنگ داستان در این اثر بازمیگردد. معمولا بازیگران در کارهایی که چه در سینما و چه در تلویزیون، مبتنی بر داستان ساخته شوند و داستانشان انسجام دراماتیک داشته باشد، خوب بازی میکنند. یعنی با داستان خوب، فضا برای ایفای نقش بازیگر به طور منطقی و طبیعی فراهم میشود؛ فقط کافی است او به میدان بیاید و آن نقش را خلاقانه پرورش دهد و عرضه کند.
مجموعهای با پتانسیلهای رها شده
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، بچهمهندس را سریالی میداند که ظرفیتهای خوبی برای روایت داشته، اما چندان درست نتوانسته به این ظرفیتها بپردازد. او میگوید: بچهمهندس سریالی بود که علی غفاری برای تلویزیون ساخت و با نگاهی الیور توئیستوار نسبت به برخی شخصیتها، کوشید یک اثر تاثیرگذار خانوادگی و اجتماعی را برای مخاطبان بسازد.
با این حال با اینکه محیط پرورشگاه و کودکانی که در آن تحت سرپرستی بهزیستی قرار دارند موضوعی بسیار خوب، بالقوه و دارای پتانسیلهای گوناگون برای پرداخت دراماتیک است، اما به دلیل اینکه بیشتر حوادث سریال معطوف به شخصیت اصلی آن یعنی جواد شده بود، مسائل دیگری که باید مورد نگاه آسیبشناسانه قرار میگرفت، چندان مورد عنایت کارگردان واقع نشد. مضمون و لحن زبان بچهمهندس، نکته قابل تامل دیگر است. این مجموعه گرچه در لحظاتی کوشیده بود نگاهی طنز داشته باشد، اما این طنز و شوخیها بسیار سطحی و رو بود. در هر حال علی غفاری با ساخت بچهمهندس سعی کرد که حرفهای تازهتری مطرح کند و تاحدودی نسبت به سایر سریالهای رمضانی موفق بود.
کارگردان چطور از بچهها بازی گرفت؟
بازی کودکان نقشهای اصلی مجموعه و بویژه جواد و مژگان، از جمله نکات قابل توجه در این سریال تلویزیونی بود. بازیهایی تاثیرگذار که به جان مخاطبان هم نشست و موجب ارتباط بیشتر بینندگان با این شخصیتها شد. غفاری، کارگردان بچهمهندس در مورد بازیگر محبوب نقش اصلی این مجموعه یعنی جواد (یونا تدین) میگوید: یونا تدین هشتساله است. بازی گرفتن از بازیگران کودک، کار دشواری است؛ اما با یونا و نیوشا و آریا خیلی تمرین کردیم و از آنجا که در لوکیشنمان بچههای دیگر هم حضور داشتند، آنها توانستند زودتر با محیط ارتباط برقرار کنند و خیلی زود صمیمی و راحت شدند. از چند روز قبل از شروع فیلمبرداری بچهها را به طور مرتب سر صحنه میبردیم، آنها را با فضا آشنا میکردیم و در نهایت بچهها احساس کردند که لوکیشن، مثل خانه خودشان است و عکسالعملهایشان واقعی از کار درآمد. در واقع این بچهها جلوی دوربین بازی نمیکردند و تمرینهای مکرر باعث شده بود. که رفتارشان واقعی به نظر برسد. البته بحث دیگری که در خصوص بازیگران کودک وجود دارد، بحث رقابت کردنشان با یکدیگر است که باعث میشود هرکس بکوشد عملکرد بهتری داشته باشد، چون تعداد بازیگران کودک ما سر صحنه زیاد بود، هر کدامشان سعی میکرد که بهتر از دیگران باشد.
نقاط قوت و ضعف
جای خالی مسائل آسیبشناسانه پیرامون زندگی کودکان پرورشگاهی و تمرکز بیش از حد روی شخصیت جواد
موفق در ارتباط برقرار کردن کارگردان با کودکان و بازی گرفتن از آنان
موضوعی متفاوت از موضوعات همیشگی مجموعههای رمضان
توجه به یک موضوع انسانی در قالب روایتی نرم و متکی بر داستان
منبع:جام جم
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.